Använd din tid smart om du driver egen firma
För att spara pengar så är det otroligt många småföretagare som utför alla möjliga sysslor utöver att driva sin firma. Det kan handla om att sköta både bokföringen och fakturering men även andra saker som städning och liknande. Det kan verka som en smart idé eftersom man då sparar en utgift men i det långa loppet så biter man sig själv i svansen rejält. Den tid du använder för att få ett rent kontor kunde du använt för att syssla med din kärnverksamhet istället och då tjänat in till kostnaden för att låta någon städa ditt kontor och troligen lite till. Att leja bort städning blir alltså i praktiken en nettovinst för dig.
Det tänkte jag inte på!
När man diskuterar med en småföretagare om hur mycket tid de "slösar bort" på saker som andra kan göra åt dem så blir de flesta väldigt förvånade. De har inte tänkt på hur mycket tid som faktiskt går till spillo och som man kunde använt mer effektivt om man istället hade fokuserat på det man är bra på. Självklart beror detta på vilken typ av företag du driver också, en lantbrukare har inte samma behov som någon som behöver kontorsstädning i Stockholm. Detta gör också att utbudet av städhjälp ser lite olika ut beroende på var i landet du befinner dig. I större städer hittar du betydligt fler bolag som säljer denna tjänst än vad du hittar på landsbygden, och det är ganska naturligt.